Vad är en mikroblogg

En mikroblogg är en sorts blogg fast en blogg med en maxgräns för hur många tecken man får använda. Uppdateringarna på mikrobloggen går lätt och snabbt att göra och är därför en utmärkt tjäns för mobilt internet. Blogg tjänsten har vi vant oss vid för länge sedan även om vi själv inte bloggar själva men mikrobloggen är ett ganska nytt fenomen.  Men det senaste året har fenomenet exploderat och dyker upp nästan över allt. Den mest uppmärksammade mikroblogg sajten är Twitter, man kan säga att det var där själva mikrobloggandet slog igenom men det var först när kändisar och andra uppmärksammade personer började använda tjänsten som allmänhetens intresse väcktes. Twitter bygger på korta inlägg som kallas tweets ochär begränsade till 140 tecken. Dessa ”tweets” kan säga allt från ”sitter i skolan och väntar på kemi lektion” till ”bussen försenad, på jobbet om 10” andra exempel på mikrobloggar är Jaiku och blogger.

 På de flesta mikrobloggsajter är det även möjligt att kommentera varandras mini inlägg. Detta gör att mikrobloggen är mer en dialog än den vanliga bloggen. 

 En av de saker som gjort att mikrobloggandet har blivit en sådan trend är att det som sagt är väldigt enkelt och snabbt. De flesta mikrobloggsajter har även tjänster som gör att du genom sms och mms snabbt och lätt kan ladda upp bilder och inlägg. Och eftersom fler och fler använder mobilens internet tjänst så ökar användningen av mikrobloggen.

En mikroblogg används ofta ihop med en annan internet tjänst, till exempel har vi facebooks funktion ”vad gör du just nu…” det är ett typiskt exempel på vad en mikroblogg är.

Hedengren, T. D. (2009) Vad är en mikroblogg? i ”Börja Blogga” [ Elktronisk]
Tillgänglig: 2010-02-02, http://borjablogga.se/vad-ar-en-mikroblogg/

6 responses to “Vad är en mikroblogg

  1. Vad kul att du är så snabbt igång. Men innan du skriver fler behöver du kika på hur du gör referenser enligt Harvard.

    På siten du länkar till hittar jag
    Börja Blogga produceras av Thord Daniel Hedengren – proffsbloggare, designer, och redaktör för The Blog Herald – med mångårig erfarenhet av bloggar och bloggdesign.

    Alltså

    Hedengren, T. D.

    Tyvärr hittar jag ingen tidsangivelse för inlägget men ingen kommentar före 2009 så jag antar 2009.

    Hedengren, T. D. (2009) Vad är en mikroblogg? i ”Börja Blogga” [ Elktronisk]
    Tillgänglig: 2010-02-02, http://borjablogga.se/vad-ar-en-mikroblogg/

    Och då skall du ha den i din refererenslista och de stycken eller meningar som du tagit kunskap från den skall du inom parentes ange (Hedengren, 2009)

  2. En ny community och form av mikroblogg finns ute nu vid namn google buzz och den har lite förbättringar mot twitter. Det finns ett inbyggt system för delning av video och bilder, det är kopplat till Gmail och man kan hämta information från flickr samt twitter (Nyteknik 2010, s. 1). Men framförallt har dem ingen spärr på 140 tecken per inlägg som många stör sig på 🙂 tummen upp i min mening!

    Google kommer erövra hela världen :p

    NyTeknik. [Elektronisk] Tillgänglig: [2010-02-09]

    • fel referens i den kommentaren… här är den rätta:

      Lewan, Mats & Thoresson, Anders (2010). Google startar utmanare till Twitter och Facebook. [Elektronisk] NyTeknik, 13 februari. Tillgänglig: [2010-02.09]

  3. Pingback: next step! « Tobbes monsterblogg

  4. Hej! Den här kommentaren är en del av första tjänstedelen, jag vet att den kommer sent men jag hoppas att det är bättre sent än aldrig!

    Visst är det intressant med mikrobloggar? Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om dem. Jag använder ju facebook, men det är mest för att väldigt många vänner och familjemedlemmar använder det, och det blir ett sätt att hålla reda på varandra även om man inte träffas så ofta. förutom det så använder jag det knappt, uppdaterar nästan aldrig.

    Och twitter, det har jag ju testat på nu i samband med tjänst två, men ännu ser jag inte tjusningen med det. (Det kan ju iof bero på att ingen jag känner använder det) Jag gillar idén men har nog inte riktigt greppat hur man ska använda det.

    Nej, själv föredrar jag vanliga bloggar. Och jag håller med Morris, Tee (2009, sid 21) När han förklarar att Twitter är inte en blogg, men kan med fördel användas med sina miniuppdateringar som en förlängning till en vanlig blogg.

    Morris, Tee (2009). All a Twitter – A Personal and Professional Guide to Social Networking with Twitter. Indianapolis: QUE.

  5. Pingback: Länkar « Johannasp

Kommentera

